Genre: Kammarmusik

Tonsättarweekend – Francesca

Avslutande kammarkonsert med Lisa Streich.

Lisa Streichs fascination för motoriserade instrument kommer till uttryck i finalen på Tonsättarweekend 2024. Här hör vi KammarsensembleN under ledning av Christian Karlsen. Men det börjar som i en dröm, tyst och försiktigt, med Klara Hellqvists ensamma violin i verket Falter. Fingrarnas dans över greppbrädan ger mestadels spröda ljudspår.

Zucker och Safran är båda verk med motoriserade inslag. ”Motorer är min last”, säger Lisa Streich. ”Precis som andra människor går loss på lösgodis ’konsumerar’ jag gärna en nypa motorer. Människa mot maskin. I motsats till den gängse uppfattningen, framför allt under 1900-talet, kan man nu få intrycket av att maskinen är mer mänsklig än människan”, säger Streich. I både Zucker och Safran är små motorer monterade på instrumenten, till exempel med remsor vispande mot strängar. 

Vad passerade genom öronen hos den heliga Franciska i 1400-talets Rom? Det var utgångspunkten för Lisa Streich i Francesca. ”Kanske har vi en idé om hur en kör av keruber lät. Många gånger är det något idealiserat, himmelskt och vackert. När jag såg Antoniazzo Romanos fresker av Sankta Franciska i Tor de’ Specchi-klostret i Rom, ville jag höra vad hon själv hörde på sin dödsbädd och senare.” Resultatet klingar skevt och kanske inte just himmelskt enligt någon sorts allmän föreställning, men med en alldeles egen, förunderlig skönhet.

Avslutande kammarkonsert med Lisa Streich.

Söndag 14 april 2024
kl 15.00

Sluttid ca kl 16.30

Pris:

215 kr

Lisa Streichs fascination för motoriserade instrument kommer till uttryck i finalen på Tonsättarweekend 2024. Här hör vi KammarsensembleN under ledning av Christian Karlsen. Men det börjar som i en dröm, tyst och försiktigt, med Klara Hellqvists ensamma violin i verket Falter. Fingrarnas dans över greppbrädan ger mestadels spröda ljudspår.

Zucker och Safran är båda verk med motoriserade inslag. ”Motorer är min last”, säger Lisa Streich. ”Precis som andra människor går loss på lösgodis ’konsumerar’ jag gärna en nypa motorer. Människa mot maskin. I motsats till den gängse uppfattningen, framför allt under 1900-talet, kan man nu få intrycket av att maskinen är mer mänsklig än människan”, säger Streich. I både Zucker och Safran är små motorer monterade på instrumenten, till exempel med remsor vispande mot strängar. 

Vad passerade genom öronen hos den heliga Franciska i 1400-talets Rom? Det var utgångspunkten för Lisa Streich i Francesca. ”Kanske har vi en idé om hur en kör av keruber lät. Många gånger är det något idealiserat, himmelskt och vackert. När jag såg Antoniazzo Romanos fresker av Sankta Franciska i Tor de’ Specchi-klostret i Rom, ville jag höra vad hon själv hörde på sin dödsbädd och senare.” Resultatet klingar skevt och kanske inte just himmelskt enligt någon sorts allmän föreställning, men med en alldeles egen, förunderlig skönhet.

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • Lisa Streich Falter för soloviolin
    8 min
  • Lisa Streich Zucker (Socker) för motoriserad ensemble
    12 min
  • Paus
    25 min
  • Lisa Streich Safran för violin och motoriserat piano
    16 min
  • Lisa Streich Francesca för ensemble
    15 min
  • Medverkande

  • KammarensembleN
  • Christian Karlsen dirigent
  • Karin Hellqvist violin
  • Heloisa Amaral piano

Söndag 14 april 2024
kl 15.00

Sluttid ca kl 16.30

Pris:

215 kr


Den svenska tonsättaren Lisa Streich har – nästan utan att vi lagt märke till det på hemmaplan i Sverige – blivit allt mer omtalad internationellt. Läs hela artikeln i senaste numret av Lyssna.