Bild på Melissa Aldana / Camilla George

Melissa Aldana / Camilla George

”When I first heard Aldana play, her virtuosity was impressive, but what really blew me away was the maturity of her sound. It manifests through clean, nuanced phrasing reminiscent of her early idol, Sonny Rollins.” – NPR

Saxofonisten Melissa Aldana började spela i tidig ålder hemma i Santiago i Chile. Snart hade hon en central plats på den chilenska jazzscenen. När hon våren 2006 spelade tillsammans med Randy Brecker uppmärksammades hon av jazzpianisten Danilo Perez som uppmanade henne att söka till Berklee College of Music i Boston, USA. Hon antogs som stipendiat och började studera komposition och improvisation. Efter examen 2009 flyttade hon till New York och det dröjde inte länge förrän hon tagit jazzscenen i New York med storm.
Många har njutit av hennes spel på klubbar och i konserthallar, både med egen konstellation och tillsammans med bland andra George Coleman, Antonio Sanchez, Marc Copland, Kendrick Scott och med den kvinnliga supergruppen Artemis.

2019 blev Melissa Grammis-nominerad för bästa soloimprovisation och 2021 gick en dröm i uppfyllelse för henne när hon blev signad av legendariska skivbolaget Blue Note. Första release på bolag spelas in i skrivande stund och kommer under 2022.

Melissa Aldana – saxofon
Mike Moreno – gitarr
Pablo Menares – bas
Kush Abadey – trummor

 

Camilla George

London-baserade Band Blurb leds av den prisbelönta nigerianska saxofonisten, Camilla George som är ett fyrtorn på den nya brittiska jazzscenen. Hon ligger bakom produktioner med bland annat Nubya Garcia och Ezra Collective.

Ikväll får vi lyssna till material från hennes tredje studioalbum, Ibio-Ibio som är en hyllning till Ibibio-folket i South Eastern Coastal Nigeria, och det prisbelönta albumet The People Could Fly (2018). Trissa upp förväntningen! Det blir en oförglömlig afton med ny jazz och afrobeat-fusion.

”George, even before her 2017 debut album Isang when she was playing with Jazz Jamaica and follow-up The People Could Fly, distinguished herself in a specific space, a little Tia Fuller-like with her distinctive timbral dexterity but more to the point feeding her own Nigerian Eket heritage into the mix.”

S G, Marlbank.net