arrow

Chamber Unplugged 24 september

Möt fyra barocktonsättare som på olika sätt gjort avtryck i musikhistorien: Den begåvade och banbrytande Élisabeth Jacquet de La Guerre, uppfinningsrike Jan Dismas Zelenka, Georg Philipp Telemann med sin mångsidiga och omfattande produktion samt Johan Helmich Roman, den svenska musikens fader.

Fem år gammal uppträdde Élisabeth Jacquet de La Guerre för självaste solkungen, Ludvig XIV. Hennes föräldrar var musiker och instrumentmakare och hon fick sin musikaliska skolning vid det franska hovet. Hon fick flera verk utgivna och hennes opera Kefalos och Prokris från 1694 var Frankrikes första uppsättning av en opera skriven av en kvinna. Hennes Violinsonat nr 2 i D-dur är en av sex som gavs ut i Paris i början av 1700-talet. Den långsamma satsen är en ömsint och längtansfull kontrast till den annars lekfulla musiken som dock alltid är elegant och smakfull.

Johan Helmich Roman kallas ofta för ”den svenska musikens fader” och med verk som Drottningholmsmusiken och Svenska mässan lever han vidare i vårt musikaliska medvetande. Studier och inspiration hämtade han såväl hemma som ute i Europa och som musiker verkade han i Kungliga Hovkapellet i Stockholm, liksom sin far. Han skrev ett stort antal sonater som denna Triosonat i e-moll, en av många för just två violiner och basso continuo. På denna konsert spelas en av violinstämmorna på oboe.

Tjeckiske Jan Dismas Zelenka skrev sin Triosonat nr 3 i B-dur uttryckligen för violin, oboe och basso continuo, den enda av sex stycken som inte skrevs för två violiner. Zelenka växte upp utanför Prag men flyttade 1710 till Dresden där han spelade i stadens kungliga orkester. Han skrev huvudsakligen sakral musik, bland annat tre oratorier och mer än tjugo mässor. Musiken är lekfull, nästan lite busig, och i inte minst de snabba satserna märks att Zelenka i regel skrev mer avancerad och tekniskt utmanande musik än sina samtida kollegor.

De tolv Pariskvartetterna fick sin rubrik mer än tvåhundra år efter att de skrevs. 1730 blev Georg Philipp Telemann inbjuden till Paris av fyra framstående franska musiker. Inför detta besök skrev Telemann sex kvartetter för denna besättning: flöjt, violin, viola da gamba och cembalo. De sex kvartetterna gavs ut i Hamburg samma år men resan kom att dröja ända till 1737. Vid det laget hade han skrivit ytterligare sex kvartetter som, liksom de första, gavs ut även i Paris under Telemanns besök. Pariskvartett nr 12 i e-moll kommer, som namnet antyder, från den andra samlingen och är en vacker svit som också ger en aning av den framväxande galanta stilen.


Medverkande

 

Friederike Hulman är sedan 2010 stämledare i Kungliga Hovkapellet i Stockholm. Hon har även framträtt med flera andra orkestrar i Sverige samt på inbjudan spelat i Danmarks Radios Symfoniorkester säsongen 2014–2015. Sommaren 2014 förärades hon med tredje pris i finska Crusell-festivalens internationella oboetävling. Hulman är även en uppskattad kammarmusiker.

&

Henrik Blixt är stämledare i Sveriges Radios Symfoniorkester, tidigare solofagottist i Gävle Symfoniorkester. Han har spelat i fagottkvertetten Särimner som 1996 vann första pris vid den internationella fagottkvartettävlingen i Potsdam. Hösten 1998 vann han andra pris i den internationella träblåstävlingen i Bayreuth i konkurrens med 91 andra musiker. Efter studier vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för bland andra professor Knut Sönstevold tog han solistdiplom våren 1998 efter att ha framfört André Jolivets fagottkonsert med Sveriges Radios Symfoniorkester. Med Amadékvintetten har han spelat in bland annat musik av Mozart och Nielsen samt svenska tonsättare som Rolf Martinsson och Daniel Börtz. Två gånger har han fått verk skrivna till sig av Mats Larsson Gothe, solostycket Ricerco 1 och solokonserten Ricerco 2.

Geneviève Martineau är medlem i Sveriges Radios Symfoniorkester där hon sitter i andraviolinstämman sedan 2013. Hon har studerat för Helmut Lipsky vid Conservatoire de Montréal, och för Lynn Chang i Boston. Hon har varit stämledare i Scottish Opera Orchestra och violinist i Royal Scottish National Orchestra och även framträtt vid kammarmusikfestivaler i Skottland, Schweiz, Frankrike och Kanada.

Marianne Herresthal Hasselgren är utbildad vid Norges musikkhøgskole, Musikhögskolan i Malmö och Edsbergs musikinstitut i Stockholm. Hon har spelat i bland andra Bergens filharmoniska orkester, Sveriges Radios Symfoniorkester, Kungliga Filharmonikerna, Norrköpings symfoniorkester och Det Norske Kammerorkester. Sedan 2012 är hon cellist i Kungliga Hovkapellet i Stockholm.

Mayumi Kamata är född och uppvuxen i Japan, studerade vid bland annat Amsterdams konservatorium och tog solistdiplom efter fem års studier. Numera bor hon i Stockholm där hon undervisar i cembalo vid Collegium Musicum på Kungliga Musikhögskolan. Hon uppträder som solocembalist och kammarmusiker och turnerar runt om i världen. Hon har spelat med bland andra Ton Koopman och Amsterdam Baroque Orchestra, vid Kammeroper Schloss Reinsberg och på Musikfestspiele Potsdam Sanssouci.

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim