arrow

Chamber Unplugged 15 mars

Johannes Brahms hade egentligen bestämt sig för att pensionera sig – ”jag har åstadkommit nog; framför mig kan jag njuta av en bekymmersfri ålderdom i lugn och ro” – men en skicklig klarinettist ingöt ny inspiration i honom.

År 1890, 57 år gammal, ansåg Brahms själv att han var färdig med komponerandet. Men så träffade han klarinettisten Richard Mühlfeld som fick honom att ändra åsikt. Nästkommande år var den tyske tonsättaren på semester i kurorten Bad Ischl och där tillkommer Klarinettkvintett h-moll, som får sitt uruppförande i Berlin i december samma år. Klarinettkvintetten är ett av Brahms mest älskade kammarmusikverk, för att inte säga ett av den klassiska musikens mest omtyckta kammarmusikverk överhuvudtaget.

Redan i de inledande takterna skapar Brahms en underbart bitterljuv, melankolisk ljudvärld som på samma gång bär på både sångbarhet och innerlighet. Och nog hörs det att det passade Brahms ovanligt väl att skriva för just klarinetten, som med sitt breda känslomässiga register kan låta glatt och lystet, men vid behov också klinga med såväl varmare som dovare tongångar. Kanske firar tonsättaren sina största triumfer i andra satsens adagio, där han på ett genialiskt sätt utnyttjar instrumentets omfång och klangrikedom. Tillsammans med stråket skapas här en fascinerande stämning som präglas av såväl elegans och kärleksfullhet som av värme. Förutom kvintetten hann Brahms också med att skriva två sonater och en trio för Mühlfelds klarinett. Först när han diagnosticerades med levercancer 1896 lade han ner pennan för gott.

Text: Axel Lindhe


Medverkande

 

Violinisten Veronika Novotná är sedan 2010 anställd i Sveriges Radios Symfoniorkester. Tidigare var hon vice konsertmästare i Tjeckiens nationella symfoniorkester och innan dess konsertmästare och solist i Tjeckiska kammarfilharmonikerna. Med Tjeckiens nationella symfoniorkester har hon turnerat runt i Europa och Japan och gjort ett stort antal inspelningar av såväl klassisk musik som filmmusik. Hon har arbetat med dirigenter som Riccardo Muti, Herbert Blomstedt, Esa-Pekka Salonen och Daniel Harding. Hon har studerat för lärare som Jan Drha och David Nečas och tog 2001 en masterexamen i musik vid konservatoriet i České Budějovice. Hon spelar på en Vladimír Pilař, 1987.

Cellisten Peter Volpert har uppträtt som orkester- och kammarmusiker i åtskilliga länder på flera kontinenter. Han är baserad i Stockholm, och har varit fast medlem i Sveriges Radios Symfoniorkester sedan 2020. Han har även arbetat mycket med Kungliga Filharmonikerna samt med ett antal andra uppmärksammade svenska orkestrar, till exempel Göteborgs Symfoniorkester och Gävle Symfoniorkester. Sommaren 2022 blev han inbjuden att delta i Lakes Area Music Festival i Brainerd, Minnesota. Han avslutade sin masterutbildning 2013 vid Hochschule für Musik München, där han studerade för professor Reiner Ginzel. Under sin tid i München spelade han också regelbundet med Arcis Cello Quartett.

&

Niklas Andersson är stämledare i Sveriges Radios Symfoniorkester, som han tillhört sedan 1992. Efter Musikhögskolan i Göteborg följde studier hos Walter Boeykens i Antwerpen och John McCaw i London. Som solist har han framträtt med dirigenter som Sakari Oramo, Okko Kamu och Thomas Dausgaard, och han har samarbetat med bland andra tjeckiska Skampa-kvartetten och ledande svenska stråkkvartetter.

Musiken

Ungefärliga tider

Johannes Brahms hade egentligen bestämt sig för att pensionera sig – ”jag har åstadkommit nog; framför mig kan jag njuta av en bekymmersfri ålderdom i lugn och ro” – men en skicklig klarinettist ingöt ny inspiration i honom.  År 1890, 57 år gammal, ansåg Brahms själv att han var färdig med komponerandet. Men så träffade han klarinettisten Richard Mühlfeld som fick honom att ändra åsikt. Nästkommande år var den tyske tonsättaren på semester i kurorten Bad Ischl och där tillkommer Klarinettkvintett h-moll, som får sitt uruppförande i Berlin i december samma år. Klarinettkvintetten är ett av Brahms mest älskade kammarmusikverk, för att inte säga ett av den klassiska musikens mest omtyckta kammarmusikverk överhuvudtaget.

Redan i de inledande takterna skapar Brahms en underbart bitterljuv, melankolisk ljudvärld som på samma gång bär på både sångbarhet och innerlighet. Och nog hörs det att det passade Brahms ovanligt väl att skriva för just klarinetten, som med sitt breda känslomässiga register kan låta glatt och lystet, men vid behov också klinga med såväl varmare som dovare tongångar. Kanske firar tonsättaren sina största triumfer i andra satsens adagio, där han på ett genialiskt sätt utnyttjar instrumentets omfång och klangrikedom. Tillsammans med stråket skapas här en fascinerande stämning som präglas av såväl elegans och kärleksfullhet som av värme. Förutom kvintetten hann Brahms också med att skriva två sonater och en trio för Mühlfelds klarinett. Först när han diagnosticerades med levercancer 1896 lade han ner pennan för gott.

Text: Axel Lindhe

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim